به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، بابک دین پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور با حضور در گروه صنعتی خودروسازی سایپا درجریان وضعیت خطوط تولیدی این شرکت و موانع و مشکلات پیش روی این شرکت قرار گرفت.
دین پرست با اشاره به اینکه، صنعت خودروسازی از صنایع مادر و کلیدی کشور محسوب می شود؛ گفت: در جریان خروج امریکا از برجام و اعمال تحریم های ظالمانه برعلیه کشورمان ، شاهد بودیم که با توجه به اهمیت و جایگاه تعیین کنندگی این صنعت، امریکا با هدف ضربه زدن به اقتصاد کلی کشور ، در همان گام نخست، صنعت تعیین کننده خودروسازی را مورد تحریم قرار دارد.
معاون اقتصادی وزیر کشور با بیان اینکه صنعت خودرو پیشران اقتصادی کشور است؛ اظهار داشت: به صورت مستقیم حداقل 60 صنعت مهم دیگر کشور با صنعت بزرگ خودروسازی در ارتباط است و بیش از 800 هزارنفر نیز بصورت مستقیم و غیر مستقیم در واحدهای تولید خودرو و یا سازندگان قطعات این صنعت ، مشغول فعالیت هستند.
وی اضافه کرد: در همین دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران خودرو و سایپا، قریب به 100 هزار نفر بصورت مستقیم مشغول به کار هستند که در نوع خود رقم بزرگی محسوب و قابل توجه است.
دین پرست تصریح کرد: 86 درصد تولیدات خودرویی کشور با دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا است که خود سایپا به تنهایی حدود 50 درصد نیاز بازار را تامین میکند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور ، با اظهار این مطلب که با مقاومت شرکت های خودرو ساز و همچنین تلاش وافر قطعه سازان، عملا تحریم های امریکا در این صنعت خنثی گردیده است ، تاکید نمود که تحریم ها ، مدیران این بنگاههای مهم را عملا به نوعی از خوداتکایی و خودباوری رسانده است .
وی در ادامه افزود؛ برچیدن خط تولید خودروی پراید بدلیل برخی مشکلات، پس از چند دهه سابقه تولید ، آنهم علیرغم آنکه حدودا ۵۰ درصد از ظرفیت تولیدات سایپا با ۱۱ خط تولید به این محصول اختصاص داشت و جایگزینی به موقع خودروهای مناسب ، یکی از اقدامات قابل تقدیر مدیران و کارکنان شرکت سایپا محسوب می گردد.
دین پرست پس از بازدید از مرکز تحقیقات ونوآوری سایپا و اطلاع از آخرین اقدامات نوآورانه و روند تولید محصولات جدید این شرکت، اظهار داشت، مقاومت و استقامت مدیران و کارکنان صنعت خودرو و بالاخص ایران خودرو و سایپا ، در حفظ میزان تولید ، کاهش جدی تعهدات معوق و تولید و روانه سازی محصولات جدید دارای استانداردهای ۸۵ گانه به بازار، آنهم در این شرایط سخت تحریمی قابل تقدیر است.
معاون وزیر کشور به کاهش تعهدات معوقه و بدهی شرکت سایپا به عنوان دیگر دستاورد ارزشمند این شرکت طی سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: با مدیریت خوبی که در شرکت سایپا انجام شده، شاهد تحویل به موقع خودروها و افزایش رضایت مشتریها هستیم و این روند بایستی تا تحویل آخرین آخرین خودروی معوق به مشتریان و خریداران ادامه یابد.
موضوع ارزبری از دیگر مسائلی بود که دین پرست به آن اشاره کرد و گفت: در صورت عدم فعالیت شرکتهای بزرگ خودروسازی و قطعه سازان ، سالیانه نیازمند واردات 18 و نیم میلیارد دلاری واردات خودرو و قطعات خودرویی بودیم که امروز این رقم با تولیدات مختلف گروه های خودرویی سایپا ، ایران خودرو و دیگر خودروسازان، این رقم به حدود 3 و نیم میلیارد دلار کاهش یافته و عملا از خروج حدودا ۱۵ میلیارد دلار جلوگیری شده است.
موضوع واقعی سازی قیمت ها و ضرورت حذف واسطه ها از دیگر تاکیدات معاون اقتصادی وزیر کشور در نشست امروز با مدیران شرکت سایپا بود که دراین خصوص دین پرست گفت: تفاوت قیمت خودروها از درب کارخانه تا مصرف کننده واقعی، بسیار زیاد است و باید برای این موضوع راهکار جدی اندیشیده شود.
دین پرست تصریح کرد: متاسفانه با اینکه زحمت و کار اصلی را مجموعه مدیران و کارکنان در شرکت هایی بزرگی چون سایپا و ایران خودرو متحمل میشوند ، اما متاسفانه سود اصلی این کار ، نصیب واسطه ها و دلال هامی شود.
وی گفت: باید با راهبردهای مختلف از جمله ، ممنوعیت فروش خودرو به دارندگان خودرو یا افرادی که سابقه خرید خودرو دارند، ممنوعیت واگذاری و فروش خودرو به شخص ثالث تا چند سال، تعیین مجازات های لازم برای خاطیان ، شناسایی کارتهای سوخت بلا استفاده که نشان از دپوی خودروهای خریداری شده در پارکینگ ها دارد، دست واسطه ها و بر هم زنندگان بازار واقعی خودرو را کوتاه نمود.
دین پرست در پایان صحبت هایش به موضوع مهم خدمات پس از فروش اشاره کرد و گفت: تابلو و نماد موفقیت بنگاههای تولیدی کالاهایی چون خودرو و لوازم خانگی، موضوع خدمات پس از فروش و جلب رضایت بیشتر مشتریان است.
وی در این خصوص گفت: باید مساله خدمات پس از فروش بیش از گذشته جدی گرفته شود و بتوانیم با جلب رضایت مصرف کنندگان محصولات تولید داخل ، به رشد و توسعه این صنعت مهم در کشور کمک کنیم.
در جریان بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور از شرکت خودروسازی سایپا مطرح شد؛
واقعی شدن قیمت خودرو ؛ ضرورتی فوری است/ دستگاه های مسئول باید بر کنترل حاشیه قیمت خودرو در بازار و برخورد قاطع با سوءاستفاده کنان متمرکز شوند/ متاسفانه در شرایط فعلی، خرید خودرو بعنوان یک کالای مصرفی، به یک سرمایه گذاری کاذب مبدل شده است
معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور با بیان اینکه صنعت خودروسازی پیشران بخش مهمی از اقتصاد کشور است؛گفت: چالش اصلی امروز این صنعت در فاصله معنادار قیمت از درب کارخانه تا مصرف کننده واقعی است.متاسفانه بدلیل تحولات اقتصادی و افزایش نرخ ارز و انباشت نقدینگی در کشور، خرید خودرو که در تمام دنیا بعنوان یک کالای مصرفی انجام می گیرد، در کشور ما بعنوان یک کالای سرمایه ای و برای جلوگیری از کاهش دارایی ها و ایجاد تعادل و حفظ نقدینگی صورت می پذیرد.
نظر شما